Jak rozjet vlastní byznys: 3 kroky pro začátek podnikání

Už vás nebaví pracovat pro ostatní? Toužíte dosáhnout finanční i pracovní svobody a být pánem svého času? Většina podnikatelů se rozhodla rozjet svůj vlastní byznys kvůli tomu, aby získali vytouženou finanční svobodu – mohli zabezpečit sebe i svou rodinu a užili si pohodový důchod bez strachu z nedostatku. Jako majitelé firmy určitě ze začátku nebudete pracovat od 9 do 5, ale 24/7 – a to se vyplatí. Ale nebojte, poradíme vám, jak si začátek podnikání trochu usnadnit.
Jak rozjet vlastní byznys: 3 kroky pro začátek podnikání

Začátky podnikání bývají těžké. Proč? Spousta lidí se hned od začátku soustředí na veškeré benefity, které podnikání přináší – časová a finanční svoboda, možnost dělat, co vás baví a řídit se podle sebe. V začátcích ale tyto benefity tak úplně nepocítíte. Naopak budete muset zastávat více rolí, pracovat mnohem víc, než jste si možná představovali – a rozhodně vás nebude všechno bavit. Nehledě na to, že se zmiňovanou svobodou přichází taky velká zodpovědnost. Budete muset činit zásadní rozhodnutí – a to často o věcech, kterým vlastně vůbec nerozumíte. Finanční a časová svoboda tedy většinou přichází až v momentě, kdy se vám daří – jako odměna za vaši píli a disciplínu.  

Pojďme se ale podívat na to, jaké první rozhodnutí vás na úplném začátku čeká. 

Začátek podnikání: OSVČ versus s. r. o. 

Definice podnikání je podle obchodního zákoníku – „soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku“

První dilema, které začínající podnikatelé řeší, je, zda podnikat jako osoba samostatně výdělečné činná (OSVČ), nebo založit obchodní společnost s ručením omezeným (s. r. o.). Obě varianty mají určité výhody a nevýhody – záleží na formě podnikání a vašich plánech. 

Abyste se stali OSVČ, stačí zajít na živnostenský úřad a zřídit si živnost. Než se tam ale vydáte, měli byste vědět, v čem chcete podnikat a jaký druh živnosti k tomu budete potřebovat. Pokud se obor vašeho podnikání váže k volné živnosti, nebudete potřebovat v podstatě nic víc než občanský průkaz. V opačném případě budete muset dokládat svou odbornou způsobilost ke specifickému druhu živnosti – tzn. vaše vzdělání či praxi, případně další zvláštní povolení od úřadů. 

Výhodou OSVČ je poměrně rychlé a snadné vyřízení a vedení účetnictví, které v některých případech zvládnete i sami. Nevýhodou naopak, že ručíte celým svým osobním majetkem.  

Pokud chcete založit společnost s ručením omezeným, čeká vás o dost náročnější kolečko na úřadech. U notáře budete potřebovat sepsat a ověřit společenskou smlouvu, následně získat a ověřit souhlas majitele nemovitosti, ve které budete sídlit. Čeká vás i zřízení firemního účtu a vložení kapitálu. Dále si budete muset vyřídit a ohlásit živnost a nechat se zapsat do obchodního rejstříku. 

Výhodou s. r. o. ale je, že ručíte pouze do výše nesplaceného základního kapitálu, který už není nijak specifikovaný – tzn. že nemusíte vkládat nic. Jako firma působíte důvěryhodněji než jako OSVČ, máte vlastní obchodní název, můžete mít více společníků a v budoucnu společnost například prodat. Nevýhodou je časově i finančně náročnější proces založení, nutnost vedení účetnictví a vyšší daně.  

1.  krok: Podnikatelský plán a strategie 

Jestli vám může něco usnadnit začátek podnikání, je to firemní strategie. Většina podnikatelů začátečníků nevěnuje tvorbě podnikatelského plánu čas – rovnou skočí do vody a snaží se naučit plavat. Nicméně po pár měsících (někdy možná letech) stejně zjistí, že se bez strategie neobejdou. 

Takovou praktickou firemní strategií, která má velmi jednoduchou strukturu a v začátcích vám pomůže, je OGSM model. Pro plánování ho používají i manažeři z Procter & Gamble. Má pouze 4 kroky a celý obsah se vám vejde na jeden list papíru. 

  • Mise (Objective) – nebo taky vize, prvním krokem je zkrátka definovat, o co vám v podnikání vlastně jde. Příkladem takové mise může být: „Pomáháme firmám s hladkým provozem všech informačních technologií. Zajišťujeme správu, monitoring i bezpečnost jejich interního IT, aniž by museli mít svůj vlastní tým specialistů.“ 
  • Cíle (Goals) – stanovte si SMART cíle podniku. Mohou být krátkodobé i dlouhodobé – v začátku se primárně soustřeďte na následující rok a pravidelně podnikatelský plán optimalizujte.  
  • Strategie (Strategy) – aneb jak toho všeho dosáhnete. Tuto část můžete rozdělit na tři oblasti: 
    • Kde hrajete? – tzn. na jaký trh vstupujete? Kdo je vaše konkurence? Kdo je vaším zákazníkem? 
    • Jak vyhrajete? – neboli co musíte udělat proto, aby byl o vaše služby zájem? Jak budete oslovovat zákazníky? 
    • Co budete potřebovat, abyste vyhráli? – toto je seznam konkrétních kroků, které se musí stát, abyste např. získali první zákazníky. 
  • Měření (Measures) – posledním bodem je stanovení měřítek, podle kterých poznáte, že už jste v cíli. Může to být konkrétní velikost obratu, počet zákazníků a podobně. 

Tip: Podívejte na náš článek o tom, jak vytvářet strategie, které přináší dlouhodobé výsledky, kde jsme strategické plánování probrali více do hloubky. 

2. krok: Kde na to vezmu peníze aneb finanční dotace na začátek podnikání 

Tady opět platí, že kdo je připraven, není překvapen. Finanční plán by měl být rozhodně součástí vašeho plánování na začátku podnikání. Peníze nejsou nic jiného než čísla – měli byste si tedy umět všechno dobře spočítat. Právě kvůli penězům jste přeci začali podnikat.  

Ve finančním plánu zohledněte svůj rozpočet, předpokládané příjmy a výnosy. Nesoustřeďte se pouze na hospodářské výsledky, ale především na cash-flow. Pokud máte totiž stabilní cash-flow, můžete nejen tvořit finanční rezervy, ale hlavně investovat a zvyšovat hodnotu své firmy. 

3. krok: Akvizice nových zákazníků 

Máte plán i peníze? Tak teď ještě získat zákazníky. Existuje mnoho akvizičních kanálů, na které můžete vsadit: 

  • od cold callingu, tedy klasického obvolávání potenciálních zákazníků,  
  • přes výkonnostní reklamu, kdy inzerujete na internetu,  
  • až po obsahový marketing, kdy lákáte uživatele na váš web třeba pomocí článků na blogu. 

Je jen na vás, jakou strategii zvolíte. Doporučujeme se odpíchnout od analýzy vaší cílové skupiny. Díky tomu zjistíte, kde se vlastně pohybuje a jak ji můžete zaujmout i oslovit. Pro B2B segment je ideální vsadit na obsahový marketing – tzn. psaní blogu, e-mailing, PR články. Případně navštěvovat offline networkingové akce. Pokud cílíte na jednotlivce, nejvýkonnějším kanálem bude pravděpodobně PPC reklama.  

Tip: Podívejte se, jaké trendy v marketingu můžete využít pro akvizici zákazníků

Rada na závěr 

Na závěr bychom vám rádi dali nevyžádanou, ale cennou radu – nebojte se dělat chyby. I přesto, že je na začátku určitě chytřejší mít plán a snažit se strukturovaně postupovat krok za krokem, nastanou chvíle, kdy to nebude možné. Nebojte se zkoušet. Metodě pokus–omyl se nevyhnete a vlastní chyby vás toho naučí nejvíc. Nebraňte se jim, protože vás posouvají dál. 

My v TOTAL SERVICE vám sice nepomůžeme rozjet byznys, ale rádi za vás vyřešíme veškeré ICT služby. Důvěřují nám malé firmy i velké korporáty. Ozvěte se nám a přidejte se k nim i vy. 

Řešení pro veřejný i komerční sektor

-
S námi už vám nikdo neohrozí data
-
S námi máte vždy IT náklady pod kontrolou
-
Dostupnost 24/7 a 100% zastupitelnost
-
Vstupní audit zdarma

Máte zájem o vyzkoušení nebo dotaz?

Máte-li nějaké dotazy, nechte nám na sebe kontakt. V pracovní době se vám nejpozději do 24 hodin ozveme. Pokud nemáte kontaktní formuláře rádi, kontaktujte nás na telefonním čísle: (+420) 270 002 811 nebo e-mailu: poptavky@totalservice.cz.
- Vaše data jsou chráněna.
Zaujal vás článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Buďte s námi ve spojení

-
TOTAL SERVICE a.s.

Metropolitan Building
U Uranie 954/18
170 00 Praha 7
-

Vzdálená podpora:

get.teamviewer.com/
totalservice