Jak ovládnete trh promyšlenou podnikatelskou strategií

Zničit, eliminovat, zašlapat do země a posypat solí – smýšlíte takto o své přímé i nepřímé konkurenci? Možná by to šlo zařídit i jinak, ideálně na legální bázi. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je podnikatelská strategie, která vám poskytne silnou konkurenční výhodu. Možná i tak silnou, že se konkurence na trhu dostane pod vaši rozlišovací schopnost. Pojďme si přiblížit, jak na to.
Jak ovládnete trh promyšlenou podnikatelskou strategií

Podnikatelská strategie je plán, který určuje, jak firma dosáhne svých dlouhodobých cílů. Je to roadmapa, která vychází z firemní vize a pomáhá definovat směr, kterým by se firma měla vydat. Zároveň určuje způsoby, jak dosáhnout konkurenční výhody na trhu, a tím i udržitelného růstu společnosti.

 

Podnikatelské strategie

Zmíněného růstu dosahuje každá společnost odlišnými strategiemi závislými na mnoha dalších faktorech. Uveďme si několik příkladů:

  • Nákladové vedení – tento typ podnikatelské strategie se zaměřuje na dosažení nižších nákladů než je tomu u vaší konkurence na trhu, což vám umožňuje nabídnout produkty nebo služby za nižší ceny. Příkladem je Walmart, který je známý právě nízkými cenami a efektivním řízením nákladů.
  • Růst prostřednictvím akvizic – některé firmy dosahují růstu tím, že kupují jiné společnosti, a rozšiřují tak své portfolio patentů, produktů či služeb. Příkladem může být „nenažraný“ Google, který provedl tisíce akvizic v oblasti technologií a online služeb (např. akvizice Motoroly v roce 2012 za těžko představitelných 12,5 miliardy dolarů).
  • Globalizace – je postavená na expanzi do mezinárodních trhů a získávání zákazníků po celém světě. Příkladem je společnost Coca-Cola, která je globálně rozpoznatelnou značkou s aktivní přítomností ve více než 200 zemích.
  • Partnerství a spolupráce – firma dosahuje růstu tím, že navazuje partnerství s jinými společnostmi nebo spolupracuje na společných projektech. Příkladem může být spolupráce mezi IBM a Applem na vývoji podnikových aplikací pro operační systém iOS.

Jak jsme zmínili, ne každá podnikatelská strategie odpovídá možnostem a velikosti každé společnosti – těžko si lze představit, jak bude firma Vonásek & syn, s. r. o. akvírovat třeba takový Metrostav. A ani jedna z uvedených strategií vás zcela nezbaví konkurence.

→ Tip: Podnikatelská strategie není tím jediným klíčem k úspěchu – obrovskou roli hraje i strategie marketingová. Přečtěte si 7 tipů, jak ji optimalizovat dle současných trendů.

 

Co je to konkurence – a hodí se vůbec k něčemu?

Konkurence (ve smyslu hospodářské soutěže) je hnací silou tržní ekonomiky a nejlepším přítelem koncového zákazníka – ten totiž těží z rivality konkurenčních subjektů formou kvalitnějších produktů za nižší ceny. Konkurence na trhu (ve významu konkurenčního podnikatelského subjektu) je pak z hlediska podnikatele mnohdy čirým zlem, zloduchem, který mu ujídá z talíře a se kterým by se mělo skoncovat, jak jsme naznačili v úvodu tohoto článku. Nebo tomu tak není?

Sice nám ve škole kladli na srdce, že opisování je nemravné, ale co takové opisování od konkurenční firmy? Proveďte si důkladnou a podrobnou analýzu konkurence – zjistěte, co můžete udělat lépe a jinak, jací jsou jejich zákazníci, poučte se z jejích chyb. Možná zjistíte, že kopírování není tak úplně nemravné (pochopitelně na legální bázi, rozhodně ani v nejmenším nenabádáme k porušování zákonů o duševním vlastnictví) – a možná i zjistíte, že jste schopní analogický produkt vyrobit a dodat rychleji či levněji. Je to možné. Ale nebude to trvat dlouho – s největší pravděpodobností brzy někdo jiný okopíruje zase vás. Když se dva perou, třetí se směje.

Pokud se chcete konkurence na trhu nadobro zbavit, přijďte s takovým produktem, který nikdo jiný nenabízí. S produktem, co řeší konkrétní problémy konkrétní skupiny zákazníků tak, jak to žádný jiný produkt na trhu nedělá. V takovém případě pro vás konkurence ztrácí relevanci – budete-li jediným výrobcem a distributorem třeba takových beranic neviditelnosti, všichni si je budou muset pořídit právě od vás. Dokonce i vaše nešťastná konkurence.

 

Strategie blue ocean

To, co jsme popsali výše v posledním odstavci, se nazývá strategie blue ocean (tedy strategie modrého oceánu). Jde o zcela odlišný přístup k podnikání, kde není cílem soupeřit v konkurenčním prostředí, ale vytvořit trh nový (nebo se na stávající trh zaměřit zcela inovativním způsobem) – tzv. modrý oceán nevyužitých příležitostí. Klidné vody bez dravců v podobě konkurence na trhu.

Pojďme si představit nejdůležitější prvky blue ocean strategie:

  • Inovace – jak jsme zmínili, musíte přijít s inovativními produkty nebo službami, které osloví skupinu zákazníků jako žádné jiné. Vzpomínáte na první vůz od společnosti Tesla? To je přesně ono.
  • Zajímavost: Vzpomínáte si na frenetický taneček Steva Ballmera (někdejšího CEO Microsoftu), během kterého si mohl vyřvat plíce fanatickým pokřikováním „developers, developers, developers,…“? Nelze to neparafrázovat – pokud chcete vplout do modrého oceánu, klíčem jsou právě „inovace, inovace, inovace…“! 
  • Vytvoření nové hodnoty pro zákazníky – zákazníci musí spatřovat přidanou hodnotu v tom, co nabízíte, a především být ochotní za ni náležitě zaplatit. Apple vytvořil podobnou hodnotu tím, že zkombinoval různý hardware, software a služby do jednoho ekosystému, což zákazníkům nabídlo unikátní integraci, a tedy pohodlí.
  • Nová pravila hry – blue ocean strategie často znamená změnu zaběhnutých pravidel na trhu, to, jakým způsobem zákazníci nakupují nebo jak se výrobky či služby dodávají. Uber revolucionoval taxislužbu tím, že vytvořil aplikaci, která umožňuje zákazníkům objednávat si taxi přes mobilní telefon a sledovat příjezd řidiče.

Příklady úspěšných blue ocean strategií

Následuje několik ukázek společností, které dokázaly s velkým úspěchem vymyslet něco inovativního, co umožnilo potřeby zákazníků uspokojit lépe, jinak, rychleji nebo jich uspokojit mnohem více najednou.

  • Meta – sociální síť Facebook sice už z modrého oceánu dávno odplula, ale ve své době šlo o naprosto inovativní počin, který vycházel z přirozené potřeby mezilidské komunikace,  sebeprezentace a uznání od druhých.
  • Tesla – vzpomínáte na jejich první vůz, Roadster? Šlo v zásadě o první elektromobil s použitelným dojezdem, navíc luxusní „sporťák“, ovšem s prakticky zanedbatelnými provozními náklady – první Teslachargery (dobíjecí stanice) totiž poskytovaly „čerpání paliva“ zcela zdarma.
  • Airbnb – společnost začala jako malý start-up, ale díky inovaci v pronájmu ubytování vytvořila zcela nový trh a dosáhla dlouhodobého růstu.
  • Apple – jako první nabídl tři kapesní přístroje v jednom: multimediální přehrávač, internetový prohlížeč a telefon, navíc s revolučním uživatelským rozhraním. Ano, tak Steve Jobs prezentoval v roce 2007 vůbec první iPhone. Telefon, který definoval parametry a vlastnosti smartphonů, jak je známe dnes.

 

Vytvoření funkční strategie modrého oceánu není pochopitelně hračkou. Vyžaduje odvahu, kreativitu a trpělivost, ale může přinést dlouhodobý úspěch – vytvoření nového trhu, kde bude váš podnik růst a prosperovat. V TOTAL SERVICE vám sice nepomůžeme s hledáním vašeho modrého oceánu, ale rozhodně za vás vyřešíme veškeré ICT služby. Důvěřují nám malé firmy i velké korporáty. Ozvěte se nám a přidejte se k nim i vy.

Řešení pro veřejný i komerční sektor

-
S námi už vám nikdo neohrozí data
-
S námi máte vždy IT náklady pod kontrolou
-
Dostupnost 24/7 a 100% zastupitelnost
-
Vstupní audit zdarma

Máte zájem o vyzkoušení nebo dotaz?

Máte-li nějaké dotazy, nechte nám na sebe kontakt. V pracovní době se vám nejpozději do 24 hodin ozveme. Pokud nemáte kontaktní formuláře rádi, kontaktujte nás na telefonním čísle: (+420) 270 002 811 nebo e-mailu: poptavky@totalservice.cz.
- Vaše data jsou chráněna.
Zaujal vás článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Buďte s námi ve spojení

-
TOTAL SERVICE a.s.

Metropolitan Building
U Uranie 954/18
170 00 Praha 7
-

Vzdálená podpora:

get.teamviewer.com/
totalservice