Podobně jako tomu je se všemi stroji a nástroji, vede využívání umělé inteligence v podnicích především ke zintenzivnění automatizace a efektivity práce – a tím pádem i k navýšení zisků. Tento vliv na podnikání je zřejmě nevyhnutelný a již jsme se mu věnovali v předchozích článcích.
Umělá inteligence jako investiční příležitost
Akcie firem zabývajících se umělou inteligencí v posledních měsících vystřelují do nebes a způsobují na trhu podobné investiční vlny jako v případě metaversa či blockchainu. Třeba Nvidia, jejíž akcie v prvních 5 měsících tohoto roku posílily o 174 %. Došlo k tomu i v důsledku převisu poptávky po AI akcelerátorech, která letos poprvé historii převýšila poptávku po nvidiáckých grafických kartách.
I tři hlavní americké akciové indexy také letos ukazují nárůst především v oblasti technologických firem, a to právě díky AI. Je ale těžké předvídat, kdy (a jestli vůbec) společnosti, které v současnosti mají důvěru investorů, opravdu začnou generovat zisky a zda je nepřeválcují jejich konkurenti.
Ne vždy jsou totiž nové technologie zároveň dobrým byznysovým modelem. Když na přelomu tisíciletí docházelo k masivnímu rozvoji internetu, soustředilo se mnoho investorů na firmy, které dnes mají na trhu jen malý podíl (např. vyhledávač Yahoo, nebo v oblasti telefonů už v podstatě mrtvé značky Nokia či BlackBerry). Ten, kdo dnes AI kraluje, může být tedy brzy sesazen z trůnu.
Skvělá investice, nebo přeceňovaná novota?
Mnoho expertů upozorňuje na to, že se v případě umělé inteligence může jednat o podobnou bublinu (kdy cena akcií převyšuje skutečnou hodnotu společnosti), jako tomu bylo právě u tzv. „dot-com“ bubliny v začátcích milénia.
Na druhou stranu Forbes v červnu uvedl, že společnost PwC spočítala nárůst produktivity v souvislosti s AI, který do roku 2030 zvedne globální HDP o 15,7 bilionu dolarů.
Vzhledem k tomu, že většina světových technologických gigantů jako Microsoft, Amazon, Tesla nebo Meta umělou inteligenci intenzivně implementuje a zároveň masivně investuje do jejího dalšího rozvoje, zdají se jako skvělými logickými investičními příležitostmi. Jenže co když jsou ve skutečnosti novodobé Yahoo?
Jak tedy investovat do AI?
Zkušení investoři radí zaměřit se na oblasti, které budou pro rozvoj či fungování umělé inteligence klíčové – jako jsou právě čipy od Nvidie, Intelu nebo AMD. AI bude také potřebovat data, která může zpracovávat. A kdo má více snadno čitelných dat než vyhledávače a sociální sítě?
Vzhledem k velkým nárokům AI na výpočetní výkon se samozřejmě také zvýší důležitost dalších souvisejících technologických oborů, obecně bude zapotřebí další a specializovanější IT infrastruktura.
Vsadit na jednoho vítězného koně, který trh s umělou inteligencí ovládne, je v tuto chvíli téměř nemožné. Je proto dobré rozhodit sítě, investovat do více firem a podle situace na trhu případně zdroje přesouvat.
Predikce investování
Nejenže AI otevírá nové pole pro investování, ale sama může být skvělým nástrojem, který vám s investicemi poradí. AI totiž do určité míry umí předvídat budoucí trendy a chování trhu. Díky pokročilým algoritmům dokáže analyzovat data za dlouhá období a identifikovat vzorce a tendence, které by bylo jinak obtížné odhalit. Vzpomínáte, jak při posledních tuzemských prezidentských volbách téměř přesně odhadla výsledky (s odchylkou přibližně 0,2 %), a to jí stačilo jen 10 % sečtených hlasů?
Na základě těchto analýz od AI tedy můžete vytvářet přesnější prognózy a plánovat strategická rozhodnutí, jako jsou například investice do akcií, ale i do vašich nových produktů. Pokud tyto analýzy skloubíte s vlastními zkušenostmi, intuicí a znalostí trhu, můžete minimalizovat rizika a maximalizovat zisky.