Cloud vs. on-premise: Jaká je budoucnost?

Zajímá vás, jak si stojí cloudové služby vůči on‑premise serverům? Málokteré odvětví se vyznačuje tak jednoznačně rostoucím trendem, jako tomu je u cloudových služeb. V roce 2018 podle výzkumů společnosti IDC celkové využití cloudových služeb překonalo 51 % oproti on‑premise. Podle propočtů IDC by navíc tato procentuální převaha měla v roce 2022 přesáhnout 60 %.
Cloud vs. on-premise: Jaká je budoucnost?

Ačkoliv trend cloudu plynule narůstá, mnoho firem s přechodem k outsourcovaným serverovým službám stále váhá. V dnešním článku se zaměříme na to, jaké funkcionality a výhody oba typy serverových úložišť nesou a jak si proti sobě do budoucna stojí.

 

Jaký je rozdíl mezi cloudem a on-premise?

 

On-premise infrastruktura

On-premise řešení představuje software či hardware, který je uložen v interní infrastruktuře a prostoru společnosti. U on-premise řešení veškerá údržba, aktualizace i zabezpečení spadají do správy společnosti samotné, či případně společnost najímá externí pracovníky, kteří zajišťují serverovou podporu.

 

Cloudové služby

Cloud představuje outsourcovanou podobu infrastruktury. Firmy poskytující cloudové služby vlastní datová centra, v nichž pronajímají jednotlivé servery klientům. Klient platí pravidelný poplatek za licenci, která mu umožňuje přístup k datovému úložišti. Tato licence je škálovatelná a její součástí je veškerá serverová podpora. Přístup k datovému úložišti funguje zpravidla přes internet: klient svá data a programy může využívat přes webový prohlížeč na jakémkoliv zařízení.

 

Jaké jsou typy cloudových služeb?

Cloudové služby existují ve třech možných rozhraních. Každé z nich se hodí pro jiný typ klienta. Jaké to jsou?

  • IaaS neboli infrastruktura jako služba. Zákazník si pronajímá pouze infrastrukturu, tedy server, úložiště a sítě, na nichž vyvíjí vlastní software. Infrastruktura je plně škálovatelná, takže klient může využívané servery rozšiřovat či snižovat na základě aktuálních potřeb.
     
  • PaaS neboli platforma jako služba poskytuje klientům přístup k vývojářským nástrojům, jež mu umožní vytváření a správu aplikací, aniž by musel investovat do podpůrné serverové infrastruktury. Narozdíl od SaaS si tedy v tomto případě klient platí i za komponenty infrastruktury a middlewaru. PaaS využívají zejména vývojáři, analytici či profesionální správci IT.
     
  • SaaS neboli software jako služba. Zákazník si v tomto případě pronajímá koncovou službu, tedy aplikaci či program. V praxi se jedná např. o různé kancelářské balíčky jako Microsoft Office, ale i manažerské, marketingové či podnikové programy (CRM: Customer Relationship Management, ERP: Enterprise Report Planning) apod. Veškerou správu hardwaru i softwaru obstarává poskytovatel. Saas se vyplatí hlavně zaměstnancům v netechnologických firmách a koncovým uživatelům: umožňuje rychlé zprovoznění a poskytuje přístup k těm nejinovativnějším technologiím.

 

Jak si proti sobě cloud a on-premise stojí?

 

Bezpečnost poskytovaných služeb: Je cloud bezpečný?

Velice často diskutovaným tématem v kontextu cloudu a on-premise je jednoznačně bezpečnost. Některé firmy se úzkostně drží on-premise řešení právě ze strachu o svá data. Je ale skutečně cloud méně bezpečný? Odpověď je poměrně komplikovaná.

Cloudová centra díky specializaci na správu serverů často dosahují mnohem vyšších standardů, nežli soukromé firemní serverovny – zejména pokud hovoříme o menších či středních firmách bez specializace na IT. Cloudové serverovny jsou mnohem lépe klimatizované a IT podpora v nich funguje 24/7.

Stále však existují společnosti, pro které budou interní serverovny bezpečnější. Jedná se o firmy, které z důvodu citlivosti dat využívají zabezpečených privátních sítí či šifrovaných kanálů.

 

Aktualizace a škálovatelnost cloudu

Jednoznačnou výhodou cloudu vůči on-premise řešení je škálovatelnost. Na úrovni SaaS to znamená, že má klient vždy tu nejnovější verzi používané aplikace. Na úrovni všech cloudových služeb pak možnost rozšiřovat využívaný datový prostor dle aktuální potřeby.

Pakliže firma využívající on-premise potřebuje využít větší datový prostor, musí nakoupit a zavést nové servery či úložiště, což je zdlouhavý a náročný proces. Zároveň musí najmout nové IT pracovníky, které servery budou obsluhovat – ti přitom v současnosti představují velice nedostatkové zboží. Cloud na tyto problémy poskytuje jednoznačnou odpověď.

 

Přístup ke službám: ke cloudu jedině s internetem či pluginem

V rámci cloudového řešení je přístup ke službám zajištěn přes internetové připojení. S tím se nese jednoznačné riziko – pokud nemáte přístup k internetu, nemáte přístup ani ke cloudovým službám. Na druhou stranu data v současnosti představují již velice dostupnou položku. Některé aplikace (jako Google Docs ale i Microsoft 365) navíc poskytují pluginy, které umožňují spravovat vybrané soubory i offline.

Offline přístup v tomto ohledu také má své nevýhody: soubory jsou přístupné pouze na vybraném fyzickém zařízení. V rámci cloudu pak lze naopak pracovat prakticky odkudkoliv.

 

Cenová dostupnost: cloud vs. on-premise

Poslední diskutovanou položkou, kterou zmíníme, je cenová dostupnost. Cloudové služby se ve většině případů finančně zásadně vyplatí. Díky outsourcování klient platí pouze za využívaný prostor a odpadají náklady za udržování interního IT týmu.

 

Jak to s cloudem vypadá do budoucna?

Ačkoliv cloudové služby skutečně mají obrovský potenciál, mnoho firem stále řeší dilema, zda provést či neprovést migraci podnikových úloh on-premise do cloudu. Velice častým důvodem je přitom pouze neznalost, strach z přechodu či změny. Cloudové řešení představuje velice inovativní volbu a je pravděpodobné, že i váhající firmy k němu dříve či později přistoupí.

Současná pandemická situace navíc vytváří pohon pro veškerou digitalizaci a tento vliv se promítá i do problematiky outsourcování datové infrastruktury. Zejména kvůli home office a nutnosti pracovat z více zařízení se cloudové řešení stává čím dál tím častějším.

 

Obraťte se na nás

Zvažujete přechod do cloudu či si stále nejste jistí, jestli je vaše firma připravená na cloudové řešení? Obraťte se na nás. TOTAL SERVICE poskytuje cloudové služby na úrovni hardwaru, virtualizační, databázové i aplikační vrstvy. Rádi s vámi probereme veškeré možnosti a vymyslíme optimální řešení.

Zaujal vás článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Spolupracujte s TOTAL SERVICE a nechte vše v oblasti ICT na nás

Máme řešení pro veřejný i komerční sektor

-
Plánujeme váš rozvoj ICT
-
Nastavíme ICT rozpočet
-
24/7 dostupnost a zastupitelnost
-
Nepřetržitá podpora L1–L3

Kontaktujte nás

Zanechte nám kontakt a krátkou informaci o tom, co právě řešíte, a my se s vámi spojíme. Pokud nemáte kontaktní formuláře rádi, ozvěte se nám na telefonní číslo (+420) 270 002 811 nebo poptavky@totalservice.cz.
- Vaše data jsou chráněna.

Buďte s námi ve spojení

-
TOTAL SERVICE a.s.

Metropolitan Building
U Uranie 954/18
170 00 Praha 7
-

Vzdálená podpora:

get.teamviewer.com/
totalservice
-

Recepce:
(+420) 270 002 811

Hot-line 24/7/365
(+420) 270 002 800