Co je gamifikace?
Gamifikace je relativně nová technika marketingu, která se snaží aplikovat herní prvky, prostředky, myšlení a principy do neherních činností s cílem:
- zvýšit angažovanost, produktivitu a motivaci zaměstnanců,
- přispět k rozvoji firemní kultury,
- přinést pozitivní atmosféru,
- posílit komunikaci mezi jednotlivými zaměstnanci,
- a udělat nudné firemní procesy zábavnější.
Termín gamifikace se začal objevovat po roce 2000, ale do širšího povědomí se dostal až v roce 2010. Americká společnost BunchBall se stala průkopníkem v implementaci gamifikace a mezi její klienty patřily společnosti jako Playboy nebo Chiquita.
Typy gamifikace
Gamifikaci můžeme rozdělit na:
- Interní – probíhá ve firmě a zaměřuje se na zaměstnance a prohlubování vztahů mezi nimi, na angažovanost a motivaci ve firmě. Herní prvky se objevují v HR, ve strategickém řízení firmy i na webových stránkách společnosti.
- Externí – orientuje se na zákazníky. Jedná se například o různé věrnostní programy obchodů, které umožňují sbírat body, z nichž posléze získáte slevu nebo jinou odměnu.
Níže vám více přiblížíme gamifikaci interní.
A funguje?
Ptáte se, jestli gamifikace opravdu dokáže zvýšit produktivitu, angažovanost a motivaci zaměstnanců? Z výzkumu společnosti Zippia z roku 2023 vzešlo několik zajímavých statistik:
- 90 % zaměstnanců je díky gamifikaci v práci produktivnější.
- Firmy, které využívají prvky gamifikace, jsou sedmkrát ziskovější než ty, které to nedělají.
- Gamifikace motivuje 72 % zaměstnanců k plnění svých pracovních povinností s větším nasazením.
- Angažovanost zaměstnanců se díky gamifikovanému pracovnímu prostředí zvyšuje v průměru o 48 %.
- 95 % dotazovaných zaměstnanců dává přednost tomuto způsobu práce.
Z jiného průzkumu (TalentLMS) zjistíte, že 82 % zaměstnanců je díky gamifikaci v práci spokojenější.
→ Tip: Víme, jak budovat a posilovat firemní kulturu. Podívejte se, jak vytvořit produktivní pracovní prostředí.
Výhody gamifikace v podniku
Jak už jsme uvedli, gamifikace vede k utužování kolektivu, motivaci i zvýšení produktivity, kromě toho ale získáte také zajímavé poznatky o svých zaměstnancích. Jednotlivé účastníky hry (vaše zaměstnance) si pak můžete rozdělit dle teorie profesora Richarda Bartleho. Za základě toho zjistíte, jestli je váš zaměstnanec:
- Achiever – chce za každou cenu vyhrát, a pokud se mu to z nějakého důvodu nedaří nebo je na něj hra příliš jednoduchá, ztrácí o ni zájem.
- Explorer – bere účast ve hře jako dobrodružství.
- Socialiser – účastní se hry hlavně pro zábavu a má zájem budovat vztahy s ostatními.
- Killer – je tak trochu manipulátor. Ostatní hráče tedy využívá nebo hru záměrně sabotuje.
Jak využít gamifikaci?
Gamifikace se dá aplikovat na nábor, zaučení nových pracovníků, školení, e-learning, teambuilding i na profily zaměstnanců ve firemním intranetu. Existuje spousta možností, jak tuto techniku využít, aby byla práce pro zaměstnance rázem atraktivnější a motivující. Podívejte se, jakým směrem se může gamifikace ve firmě ubírat:
1. Nábor
Společnost Marriott International, která je jedním z největších provozovatelů hotelů na světě, vytvořila hru My Marriott Hotel, kde si uchazeči o práci vyzkoušeli virtuální péči. Cílem bylo simulovat reálný zážitek a zjistit, co všechno tato práce obnáší.
Podobným směrem šla i firma Deloitte, která vytvořila interaktivní náborové video. Na základě něho zjišťovala, zda noví zaměstnanci rozumí základním hodnotám, které u nich společnost hledá.
→ Tip: Přečtěte si také článek, jak najímat a udržet ty správné zaměstnance.
2. Onboarding
Společnost Deloitte vytvořila také onboardovací hru pro zaučení nových analytiků. Cílem tohoto projektu bylo poskytnout školení v oblasti základních dovedností – včetně PowerPointu, Excelu a dalších aplikací.
Využít můžete také nástroje Microsoft 365. Pomocí aplikací Forms nebo SharePoint vytvoříte například zábavný onboarding v podobě interaktivní cesty, prostřednictvím které provedete nováčka svého týmu potřebnou administrativou.
Dalším inovativním přístupem k onboardingu je využití umělé inteligence, konkrétně chatbota, kterého si můžete v rámci placené verze nakonfigurovat tak, aby nového zaměstnance provedl jednotlivými administrativními úkony (vyplnění potřebných formulářů, seznámení s firemními procesy a politikami, získání potřebných přístupů atp).
3. Angažovanost a produktivita
Společnost Noble Systems, specializující se na vývoj technologií pro call centra, vytvořila platformu Noble Gamification 2.0 pro zvýšení produktivity a snížení syndromu vyhoření u pracovníků v call centrech. Prostřednictvím této platformy zaměstnanci soutěží ve firemním žebříčku, kontrolují výsledky, cíle a úspěchy a mohou také plnit výzvy (například pokrok v plnění různých úkolů v rámci firemního vzdělávání nebo týmové výzvy). Za skvělé výkony získávají body, ty mohou poté vyměnit za finanční i nefinanční odměny.
4. Teambuilding
Gamifikaci můžete zahrnout také do aktivit vhodných pro utužování kolektivu a prohloubení spolupráce. Na teambuildingové akce tak zařaďte například únikovou hru, pomocí které odhalíte silné a slabé stránky jednotlivých členů týmu i jejich schopnost spolupracovat. Zaměstnanci musí odhodit své profesní zábrany, překonat různé překážky a v určitém čase vyřešit sérii hádanek.
5. Školení
Belgická nemocnice v Sint-Truiden vytvořila pro nováčky školící místnost. Jedná se o pokoj, kde se záměrně provedou chyby – jako například špatně oblečený pacient (v tomto případě figurína), neupravená postel, nesplněné bezpečnostní pokyny nebo nefunkční poplašný zvonek. Nováčci mají za úkol odhalit v daném čase všechny nedostatky a zdůvodnit je. Následně obdrží zpětnou vazbu od zkušených sester, sanitářů nebo lékařů.
6. Firemní intranet
Gamifikace může dojít i do firemního intranetu, kde má každý zaměstnanec svůj osobní profil, plní zde například bonusové úkoly nebo se nad rámec práce vzdělává a získává za to body nebo případná ocenění. Připomíná vám to počítačovou hru? Každého zaměstnance například od nástupu do firmy provází konkrétní avatar (osobní fotografie) a za jednotlivý úspěch obdrží odznak.
Možná vám to přijde jako hloupost, ale právě tyto prvky dokážou povzbudit a motivovat k dalšímu vzdělávání. Dle průzkumu TalentLMS se většina zaměstnanců (71 %) nejčastěji setkává právě s herními odznaky. Ty je možné použít jako alternativu nebo doplněk k tradičním systémům hodnocení. Je však důležité si uvědomit, že efektivita odznaků nespočívá pouze v nich samotných, ale v jejich schopnosti motivovat k dalšímu učení.
→ Tip: Motivace zaměstnanců je klíčová, proto vám prozradíme, jak zaměstnance motivovat také za pomoci moderních technologií.
Budoucnost gamifikace
Očekává se, že využívání gamifikace bude nadále stoupat napříč různými sektory. Severní Amerika si zachová vedoucí pozici na globálním trhu s gamifikací i v nadcházejících pěti letech, ale ani Evropa nezůstane pozadu (Growthengineering.co.uk). Zpráva společnosti Gartner ukazuje, že gamifikaci do roku 2020 využívalo více než 70 % podniků ze seznamu The Global 2000. Pandemie covid-19 navíc vyvolala potřebu společností přejít na online řešení náboru a školení. Nic jim tedy nebránilo v tom, zapojit do nich také gamifikaci.
Gamifikace se tak v budoucnu může častěji objevovat mezi nejnovější trendy a postupy v řízení lidských zdrojů. V současnosti ale hlavní trendy personálního řízení dle magazínu Forbes zahrnují generativní umělou inteligenci, hybridní pracovní model a čtyřdenní pracovní týden.
→ Tip: Využití umělé inteligence představuje značný potenciál pro zvýšení efektivity, snížení nákladů a implementaci inovací v podniku. Podívejte se, jak ji můžete využít k dosažení lepší výsledků.
Cesta k angažovanosti, spokojenosti i vyšší produktivitě
Gamifikaci najdete v různých oblastech lidského života a sami si to třeba ani neuvědomujete. Nicméně někteří tuto marketingovou techniku odsuzují kvůli hernímu neúspěchu, který může být pro většinu zaměstnanců demotivující. Vše ale záleží na správném uchopení a vedení hry. Gamifikace přináší motivaci, angažovanost i spokojenost a zapojením herních prvků do pracovních činností můžete dosáhnout také výrazně vyšší produktivity svých zaměstnanců.
Produktivitu pracovních procesů však můžete zvyšovat i jinak a pomůže vám s tím Business Intelligence. Používání BI vám ušetří spoustu času při získávání informací, zvýší efektivitu pracovních procesů a získáte také přehled o chování vašich zákazníků. Využijte sílu Business Intelligence pro růst vašeho podnikání a v případě zájmu nás kontaktujte.