Co je metaverse?
Pojem metaverse označuje budoucí podobu virtuálního prostředí přístupného přes internet, které propojuje různé virtuální světy. V metaverse se můžete pohybovat pomocí avatara, který v něm reprezentuje vaši osobu. Metaverse ale nezahrnuje pouze sociální sítě nebo online hry, ale i oblast financí.
Jaké vlastnosti metaverse definují?
- Jedná se o virtuální prostředí, ve kterém můžete interagovat s ostatními avatary a tvořit tak odlišnou realitu.
- Metaverse bude fungovat online.
- Je přístupný všem (jako internet) a můžete se k němu připojit přes mobil, notebook nebo třeba tablet.
- Můžete navštěvovat různé virtuální světy.
- V metaverse budete moct prodávat, investovat nebo vlastnit předměty.
Metaverse a historické okénko
První zmínky o metaverse můžeme najít už v 19. století, kdy vědec Charles Wheatstone nastínil koncept „binokulárního vidění“, v rámci kterého dochází ke kombinaci dvou obrazů a vzniká jeden stereoskopický obraz. Tento koncept se využívá dodnes.
V roce 1935 pak vydává knihu americký spisovatel Stanley Weinbaum s názvem Pygmalion’s Spectacles. V ní hlavní hrdina zkoumá fiktivní svět pomocí brýlí, které poskytují pět základních lidských smyslů.
Dalším dílem, které na metaverse naráží, je sci-fi román Neuromancer od Williama Gibsona z roku 1984. Hlavní hrdina je úspěšným hackerem, ale za trest mu byl poškozen centrální nervový systém, a proto nemá přístup do datového prostoru virtuální reality zvaného „matrix“.
Novější kniha, o které jste už možná slyšeli, se jmenuje Ready Player One. Na jejím základě vznikl i stejnojmenný film, ve kterém figuruje virtuální svět známý jako OASIS. Jedná se o bezplatnou online videohru, a pokud v této simulaci hráč zemře, jeho postava (avatar) navždy zmizí. Ale zpět k metaverse.
Rozvoj metaverse a potřebné technologie
Na rozvoji metaverse se stále pracuje, ale už teď existuje spousta projektů s ním spojená. Například:
- nVidia Omniverse – společnost nVidia v roce 2019 spustila platformu Omniverse s otevřeným přístupem.
- Společnost Meta pracuje také na rozšířené realitě. V současnosti provozuje dvě platformy, a to Horizon Worlds a Horizon Venues.
- Příkladem jsou i hry, jako je Minecraft, Roblox nebo The Sandbox.
K fungování metaverse jsou ale potřeba určité technologie.
Technologie AR/VR
Přítomnost v metaverse by nebyl možný bez AR a VR. Jaký je mezi nimi rozdíl? Rozšířená realita (AR) je reálným prostředím, které je rozšířené o virtuální prvky. Ve virtuální realitě (VR) se lidé pohybují v předem vytvořeném prostředí. Pro zážitek ve VR je ale potřeba mít nějaké vybavení, které bývá drahé, kdežto k AR postačí chytrý telefon.
Umělá inteligence (AI)
Umělá inteligence může v rámci metaverse pomoct zlepšit algoritmy, které slouží k vytváření avatarů, zpracování a překladu přirozeného jazyka.
3D modelování
Metaverse potřebuje ke svému fungování trojrozměrné prostředí, protože 3D modelování zachycuje tvar a vzhled skutečných objektů. Podle zprávy společnosti SkyQuest Technology Consulting se celosvětový trh s technologiemi 3D modelování v příštích několika letech zdvojnásobí.
Edge computing
Edge computing umožňuje rychlejší přenos dat s menšími prodlevami, což je nezbytné pro virtuální realitu.
5G
Technologie 5G se v posledních letech zdokonaluje a poskytuje kapacitu potřebnou pro přenos velkého objemu dat v reálném čase.
Vliv metaverse na podnikání
Některé podniky už teď využívají rozšířenou a virtuální realitu. Například společnost Ferrari předvádí své modely aut v rozšířené realitě, takže si zákazníci mohou prohlédnout vozy zblízka včetně motorů a brzdových systémů. Této možnosti se dá využít i během virtuálních prohlídek nemovitostí.
Metaverse skvěle funguje i v rámci retailu. Prodejci přichází s digitálními verzemi svých produktů a je pravděpodobné, že zákazníci budou mít zájem o nákup NFT oblečení. Pro zákazníky ale můžete otevřít i virtuální prodejny, kde si budou moct oblečení vyzkoušet a rovnou nakoupit.
Metaverse se dá využít i v oblasti zákaznické podpory, kybernetické bezpečnosti nebo technického service desku. Administrátoři ze service desku mohou zákazníky přímo provádět řešením problému, IT pracovníci mohou v rámci metaverse simulovat kybernetické útoky nebo zákazníky vzdělávat v bezpečnosti díky praktickým scénářům. Nakonec obchodníci budou mít možnost lépe představit ICT služby nebo produkty. Všechny ze zmíněných činností lze provádět i v současnosti, ale metaverse je může posunout na vyšší úroveň.
Budoucnost metaverse
S nástupem metaverse mohou podniky snadno expandovat na globální trh bez potřeby fyzické přítomnosti a investic do kamenných prodejen. Také virtuální kanceláře umožní týmům pracovat efektivněji bez ohledu na geografickou vzdálenost. Na druhou stranu s novými technologiemi přicházejí i výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Je proto třeba dbát na výběr vhodných technologií a partnera, který vám se zabezpečením pomůže.