V případě krize je fungování podniku – ať už v důsledku náhlé události, nebo dlouhodobého vývoje – v ohrožení a úkolem krizového managementu je minimalizovat škody. Někdy krizový management rozhodne o tom, jestli se podnik opět postaví na nohy, nebo definitivně zanikne.
Krizový management se nejčastěji zaměřuje na:
- škody na majetku a infrastruktuře podniku,
- dopad na zaměstnance a zákazníky,
- dobrou pověst firmy,
- přípravu na budoucí krize.
Buďte připraveni na vše
Když nastane náhlá krize, je důležité jednat rychle. Proto krizové řízení rozhodně nepodceňujte a mějte dopředu sestavený plán alespoň pro ty scénáře, které se mohou snadno stát. Mějte například připravený postup pro výpadek elektřiny v celé budově firmy, pro ztrátu důležitých firemních dat, odchod důležitého dodavatele, poškození reputace firmy apod.
Vyberte zodpovědné osoby a vytvořte plán, podle kterého budou postupovat v případě krize. Plán pravidelně aktualizujte a testujte, abyste zajistili jeho účinnost.
Asi jen málokterá firma byla připravená třeba na celosvětovou pandemii koronaviru, která výrazně zahýbala s trhem. To dokazuje, že je lepší mít vytvořený scénář i pro velmi nepravděpodobné krizové situace nebo být schopný na ně pohotově reagovat.
Postup řešení krize se skládá z těchto základních kroků:
- identifikace krizových faktorů,
- stanovení řešení,
- realizace řešení,
- vyhodnocení současného stavu a úspěšnosti řešení krize.
Včasné odhalení a předcházení krizi
Abyste krizi včas rozpoznali, musíte znát podněty, které ji mohou vyvolat a díky tomu vytvořit scénáře, jak jí předejít. Tento model vám pomůže při brainstormingu ohledně včasné identifikace potenciálních rizik.
- A = vnitřní údaje podniku, které měřitelným způsobem ukazují jeho současný stav (př. finanční analýza ukazuje finanční stav).
- B = vnitřní faktory ovlivňující chod podniku, které se nedají změřit (př. pokles pracovní morálky, pokles iniciativy, špatná komunikace v týmu).
- C = vnější faktory, které lze změřit (př. míra inflace).
- D = vnější faktory, které změřit nejde (př. rostoucí konkurence ve vašem oboru).
Preventivní fáze krizového managementu
Snažte se v podniku odhalit krizové faktory už v zárodku a předejít tomu, aby se rozvinuly. Analyzujte vnější i vnitřní rizika, neopomeňte je. Abyste poznali, jestli krize už nastala, nebo ne, musíte zkoumat, jak se krize projevuje a čím se vyznačuje. Pokuste se stanovit i časový horizont příchodu krize.
Poté při řešení upřednostněte krize, kterým hrozí propuknutí nejdříve a zároveň mají velký vliv na chod vašeho podniku. Viz krizová matice:
T (troubleshooting) = krize neohrožující, věnujte se jim až při jejich vzniku.
A (alternativní plány) = připravte si plán pro řešení této krize, pro případ, že by nastala.
O (odstranění ohnisek) = co nejdříve určete a odstraňte centra těchto možných krizí, abyste jim zabránili.
Při krizovém řízení můžete také využít například SWOT analýzu silných a slabých stránek podniku, které porovnáte s hlavními vlivy z okolí (s příležitostmi a hrozbami). Vašim cílem pochopitelně bude odstranění slabých stránek a rozvoj silných stránek.
→ Tip: Neustále si držte finanční rezervu právě pro případ krize.
Jak jednat při propuknutí krize?
- Držte se vámi navrženého plánu pro tyto situace. (Pokud pro danou situaci plán nemáte, vytvořte ho).
- Rozdělte jednotlivým členům krizového managementu úkoly, které povedou k potlačení krize.
- Komunikujte krizi se zaměstnanci i se zákazníky. Jasně definujte, co se děje a co děláte pro nápravu. Udělte instrukce, co mohou zaměstnanci dělat, aby pomohli zvládnutí krize. Komunikujte i s dodavateli, investory nebo médii, když to bude krizová situace vyžadovat – snažte uklidnit obavy a prezentovat řešení.
- Identifikujte nejohroženější důležité segmenty podniku a upřednostněte je při řešení krize.
- Neustále sledujte vývoj situace.
- Buďte flexibilní – krizová situace se často mění každým okamžikem a vy musíte být pružní a přizpůsobovat se, možná budete muset provést změny, kterých se bojíte.
- Řekněte si o pomoc. Spolupracujte s ostatními organizacemi, které by vám mohly být nápomocné nebo přizvěte odborníky, kteří vám poradí.
- Vyhodnocujte účinnost opatření, která jste doposud přijali.
- Pokud jsou řešení neúčinná, vytvořte nový plán.
Krizový manažer: nezbytný hrdina
Krizový manažer musí především hledat možné závady a těm předcházet či je včas napravovat. Krizový manažer musí umět rychle reagovat, nenechat se rozhodit, mít dobré strategické myšlení, umět vést tým a měl by mít předchozí zkušenosti s řízením krizových situací (ideálně v podobném oboru).
Určitě mějte v týmu krizového manažera, který bude neustále připravený zasáhnout a vysekat váš podnik z každého problému. Pouhé doufání, že vás žádná krize nepotká, by se vám mohlo ošklivě vymstít.