Pojem inovace vychází z latinského výrazu „innovare“ – obnovovat. Díky přirozenému zájmu o nové jsou inovace neodmyslitelnou stránkou lidského života a rozvoje. V následujícím textu se na inovace zaměříme především z ekonomického a byznysového hlediska.
→ Tip: Mohlo by vás zajímat, proč jsou české podniky konzervativní a proč vy byste být neměli.
Inovace v podnicích a ekonomice
Jednu z prvních teorií inovací v ekonomii vyslovil v perexu zmíněný ekonom Schumpter, který prohlásil, že podniky musí neustále zdokonalovat svou ekonomickou strukturu, tedy zefektivňovat firemní procesy a zdokonalovat produkty. Z hlediska udržení konkurenceschopnosti firmy to v zásadě platí dodnes. Navíc bychom dodali, že v podnikání jako takovém je principem inovací neustálé hledání lepší cesty k uspokojení potřeb zákazníka zvyšováním kvality servisu, produktů a snižováním ceny, což vede k lepší realizaci rozvoje technologií a organizačních strategií.
Hlavním hnacím motorem inovací ovšem není – jak by se mohlo z výše uvedeného jevit – zákazník a jeho potřeby, nýbrž jedna z nejdůležitějších složek tržní ekonomiky, tedy konkurence.
Inovace – vaše konkurenční výhoda
Podnikání a inovace jsou tedy vzájemně propojené. Inovace je hnací silou, která umožňuje podnikům reagovat na změny v poptávce, technologický pokrok a nové trendy na trhu. To zase vede k zajištění konkurenceschopnosti firmy, což je klíčovým faktorem pro její dlouhodobý úspěch. Podnik, který nedrží krok s inovacemi, riskuje, že bude vytlačený konkurencí.
A naopak. Úspěšným zavedením inovací můžete jako společnost vstoupit na dosud nenasycený trh. Profesoři prestižního institutu INSEAD Kim a Mauborgne přes 15 let zkoumali stovky podniků, včetně cest, kterými dosahovaly mimořádné konkurenceschopnosti firmy. Tou cestou byly právě neustálé inovace, kterými se tyto podniky zcela oprostily od zbylých firem: dodaly na trh originální produkt řešící problémy konkrétní skupiny lidí takovým způsobem, jakým to dosud jiná společnost neudělala. Takovýchto společností je na globálním trhu okolo 14 %, ovšem dosahují přibližně 61% podílu na celkovém zisku tohoto trhu.
Management inovací – jak na úspěšnou realizaci
Dodání na trh originálního produktu, který popisujeme výše, vyžaduje efektivní management inovací. Spadají sem procesy, které umožňují identifikovat, vyvíjet a implementovat nové nápady do praxe. Tyto procesy můžeme zhruba nastínit následujícími kroky:
- Identifikace příležitostí – prvním krokem je identifikace oblastí, ve kterých může inovace přinést nejvíce hodnoty. Může se jednat např. o nedostatky ve stávajících produktech, změny ve spotřebitelských preferencích nebo technologický pokrok.
- Kreativní proces – zahrnuje vytvoření prostoru pro generování nových nápadů. To může zahrnovat brainstormingové sezení, inovační workshopy nebo spolupráci s externími partnery.
- Hodnocení a výběr – vyberte nejlepší nápady a proveďte jejich detailní hodnocení. Zvažte proveditelnost, potenciální výnosy i náklady.
- Vývoj a testování – vybrané nápady převedete do fáze vývoje a testování. Může sem spadat vytvoření prototypů, testování na malém vzorku zákazníků, sběr a analýza zpětné vazby.
- Implementace – po úspěšném testování implementujte inovace do hlavního provozu. Ujistěte se, že zaměstnanci jsou připravení na nové procesy a zákazníci jsou informovaní o nových produktech či službách.
- Analýza a optimalizace – sledujte výsledky zavedených inovací a sbírejte data. Pokud je to nutné, provádějte úpravy a optimalizace.
Příklady inovací pro zvýšení konkurenceschopnosti firmy
Abychom jenom neteoretizovali, uvádíme níže několik tipů, jak by inovování mohlo probíhat.
- Vývoj nových produktů – výrobci elektroniky mohou zavádět inovace tím, že přicházejí s novými funkcemi a technologiemi ve svých zařízeních.
- Optimalizace firemních procesů – výrobní podniky mohou inovovat tím, že optimalizují své výrobní procesy, což vede k nižším nákladům a rychlejším dodávkám.
- Personalizace a cílení – e-commerce společnosti úspěšně inovují v oblasti personalizovaného marketingu a nabídky na míru pro koncové zákazníky.
- Spolupráce se startupy – spolupráce s vhodnými inovativními startupy umožní podnikům rychleji a efektivněji implementovat nové technologie a nápady.
- Digitalizace a automatizace – například restaurace mohou získat konkurenční výhodu tím, že zavedou insite systém online objednávek a plateb, což zlepší zážitek zákazníků a zefektivní provoz.
→ Tip: Přečtěte si, co získáte skutečnou digitální transformací podniku.
Abyste měli prostor, čas a prostředky na kreativní proces vytváření inovací a získali právě tu svoji konkurenční výhodu, musí vaše IT šlapat spolehlivě jako hodinky z hlediska funkčnosti i financí. S TOTAL SERVICE máte vždy IT náklady pod kontrolou. Ozvěte se nám, jsme spolehlivým partnerem v IT už téměř 30 let.