1. Buďte online
Tato rada je aktuální už řadu let, ale stejně ji raději připomeneme hned v úvodu. Prostě buďte online. I kdybyste byli jen malá restaurace na kraji města, lidé se budou chtít podívat na vaši otevírací dobu, zjistit na vás kontakt nebo si prohlédnout denní menu. Když ho budete pravidelně aktualizovat, tak vám k tomu stačí úplně jednoduchý jednostránkový web (jednoduchost je teď stejně trendy) nebo jenom stránka na facebooku (která vás nic nestojí).
Pokud máte vyšší ambice nebo spadáte do B2B, věnujte webu větší péči a rozhodně se pusťte do práce na SEO, abyste získali co nejlepší pozice ve vyhledávačích a podpořili organickou návštěvnost. Nebojte se spustit placenou reklamu. Pokud máte malý rozpočet a odpovídá tomu vaše cílová skupina, soustřeďte se na propagaci na sociálních sítích, která vás může přijít klidně jen na pár stovek měsíčně. Pokud neobracíte každou korunu, určitě se dejte i do PPC reklam.
2. Soustřeďte se na mobily
Mobil se stal dominantním zařízením, kterým se uživatelé připojují k internetu. Chatují, sledují videa, vyhledávají informace i nakupují. Je proto důležité, abyste mysleli na:
- responzivní design svých webových stránek,
- zasílání newsletterů s přizpůsobeným zobrazením na telefonu i na desktopu (a tmavému i světlému režimu),
- sociální sítě přidávali příspěvky v rozměrech, které zaberou co největší plochu telefonu – tedy orientované na výšku, nikoliv na šířku.
Zapojte do marketingové strategie mobilní push notifikace nebo textové zprávy. Zkrátka vyždímejte z telefonu všechno, co se dá – většina zákazníků vás totiž pravděpodobně hledá právě přes něj.
3. Analyzujte a hledejte nové možnosti
Ačkoliv to možná zní jako otravné klišé, tak analyzujte všechno, co se dá. Data jsou váš spojenec. Využijte proto osvědčené nástroje (jako Google Analytics, Collabim apod.) k analýze uživatelského chování, úspěšnosti kampaní a podpoře prodeje. Na základě těchto dat můžete ve své marketingové strategii reagovat na aktuální potřeby zákazníků i predikovat budoucí vývoj.
Pokud analýza odhalí nějaké pochybení či nevyužitý potenciál, hledejte nové možnosti, jak to napravit.
4. Využívejte umělou inteligenci
A teď nemyslíme jen generativní umělou inteligenci, jako je ChatGPT, která vám může pomoci s tvorbou obsahu, ale i chatboty zvládající odpovídat zákazníkům na jejich dotazy 24/7. Tím zvýšíte spokojenost zákazníků a ušetříte práci svým zaměstnancům.
5. Personalizujte a budujte důvěru
Nechceme být jen jeden z milionu, kolečko ve stroji nebo stroj na peníze. Chceme lidský přístup a milé zacházení. Mějte to na paměti a personalizujte. Přidejte do e-mailů oslovení, využijte remarketing a nabízejte zákazníkům něco, co už u vás nakoupili a třeba by jim to mohlo docházet nebo jim nabízejte související produkty. Využijte data z analýz a soustřeďte se na to, abyste lidem nabízeli to, co je zajímá.
Do objednávek můžete přidávat ručně psané vzkazy nebo malé dárky. Tyto drobnosti udělají hodně.
Budujte komunitu na sociálních sítích tím, že budete odpovídat na komentáře, ptát se lidí na jejich názory a relevantní zpětnou vazbu si budete brát k srdci. Tak lidem ukážete, že se jim snažíte vyhovět a záleží vám na nich. Pokud něco pokazíte, přiznejte to a snažte se to napravit konkrétními kroky, PR žvásty nikoho nezajímají.
6. Zapojte video a autentický obsah
Lidé jsou stále línější číst a stále více vyhledávají video obsah (o čemž svědčí popularita TikToku nebo Instagram Reels). Proto pokud to dává v kontextu vašeho podnikání smysl, točte videa nebo pořádejte livestreamy. Knihy Dobrovský třeba pravidelně streamují o novinkách, které vydávají, a prokládají to zábavnými otázkami a soutěžemi.
Lidé si také stále více cení toho, když je video autentické, tj. ukazuje přímo vás nebo vaše kolegy, ne najaté herce. Vezměte si Honzu z Inizia, který na vás jistě na YouTubu každou chvíli vyskakuje – prostě vezme telefon, sedne si a mluví. Nemá profesionální záběry jako z filmu, na nic si nehraje – a tím zaujme.
Stejně tak je to s autentickými recenzemi. Lidé jsou alergičtí na očividně falešné recenze od lidí jako „Jan Novák“, který službu vychvaluje až do nebes. Raději zákazníky požádejte (e-mailem nebo osobně na prodejně), aby vám na webu zanechali zpětnou vazbu (jako odměnu za ni můžete například poskytnout slevový kód na příští objednávku). Pokud od někoho získáte videorecenzi, tím lépe.
7. Mějte jasně definované hodnoty, za kterými si budete stát
Lidé stále častěji volí k nákupu značky, se kterými souzní. Proto v rámci své marketingové strategie definujte své firemní hodnoty a snažte se, aby z prezentace vaší značky jasně vyzařovaly. Jste cool progresivní značka, která si nebere servítky nebo se staráte o udržitelnost a rodinnou pohodu? Ukažte to lidem. Zvolte tón komunikace, který ukáže vaše firemní rozpoložení a podpořte ho jasnými činy, které budou vaše hodnoty demonstrovat.
Rada na závěr
Buďte bdělí a sledujte dění kolem sebe, chování zákazníků a aktuální trendy. Nemusíte se za každou cenu přizpůsobovat každému TikTok trendu (na nic si nehrajte!), ale zároveň modernizujte a inovujte své interní postupy, produkty a služby. Sociálním sítím nebo digitalizaci účetnictví se asi nevyhnete, tak proč s nimi otálet. Nečekejte až vám ujede vlak, ale nasedněte do něj mezi prvními. Jen tak si zajistíte hezká místa.